Sofus Minde Legat

FormandenPosted by Formand 29 Jan, 2018 14:01:55
Uddeling af Sofus mindelegat. Uddeles til ung studerende som går søvejen, se efter kl. 15 tirsdag hvem at det blev?
Legatet er på 5000,- kr. og uddeles så tæt på ”Sofus” fødselsdag i år den 6. februar kl.12,00
Sofus blev født på Samsø, hvor han voksede op. Han blev en brav sømand, der sejlede på de 7 have. Han var en kendt og agtet person, når han gik i land uanset hvor i verden han kom. Engang for mange år siden, udbrød der brand i skibet, som sejlede i åbent hav. Sofus gjorde alt hvad der kunne gøres for at redde skibet og efter at besætningen var blevet reddet blev han ombord. Det lykkedes at redde skibet, takket være snarrådig indsats fra Sofus. På sine ældre dage var Sofus blevet en holden mand, han nød at komme i Marinestuen og havde sin faste plads ved bordet hver tirsdag, når han kom i tirsdagsklubben. Da han kunne mærke at kræfterne var ved at slippe op, oprettede han en mindefond. Der skulle doneres et beløb hvert år til værdigt trængende. Sofus døde i starten af februar og de efterladte bestemte at den første tirsdag i februar, skulle donationen finde sted.
Sofus blev født på Samsø, hvor han voksede op. Han blev en brav sømand, der sejlede på de 7 have. Han var en kendt og agtet person, når han gik i land uanset hvor i verden han kom. Engang for mange år siden, udbrød der brand i skibet, som sejlede i åbent hav. Sofus gjorde alt hvad der kunne gøres for at redde skibet og efter at besætningen var blevet reddet blev han om bord. Det lykkedes at redde skibet, takket være snarrådig indsats fra Sofus. På sine ældre dage var Sofus blevet en holden mand, han nød at komme i Marinestuen og havde sin faste plads ved bordet hver tirsdag, når han kom i tirsdagsklubben. Da han kunne mærke at kræfterne var ved at slippe op, oprettede han en mindefond. Der skulle doneres et beløb hvert år til værdigt trængende. Sofus døde i starten af februar og de efterladte bestemte at den første tirsdag i februar, skulle donationen finde sted.

Så er spændingen udløst. Året Legat gik til KS Maria B H Møller, som i øjeblikket sejler på HVIDBJØRNEN ved Grønland
som det kan ses af billederne, fik Maria interessen i en tidlig alder

TILLYKKE til Maria

Fill in only if you are not real